Nederlandse VegetariŽrsbond

Nederlandse Vereniging voor Veganisme
Nederlandse Vereniging voor Veganisme

 

Niets kan onze gezondheid en het voortbestaan van het leven op aarde

zoveel helpen als de evolutie naar een vegetarische levenswijze

 

Albert Einstein

Vegetarisme is een levenswijze waarbij men afziet van het gebruiken van produkten van gedode dieren. Vegetariërs eten geen vlees, vis of gevogelte. Ook het eten van dierlijk stremsel (afkomstig uit de lebmaag van het kalf en verwerkt in de meeste soorten kaas) en gelatine zal de bewuste vegetariër afwijzen. Gelatine wordt bereid uit kollageen. Kollageen is een eiwit dat voorkomt in bindweefsels van zoogdieren, inklusief de mens (huid, botten en kraakbeen). De belangrijkste toepassingen in voeding zijn de meeste soorten drop, ander snoep, desserts (gelatinepudding) en bakkerijprodukten. Daarnaast wordt gelatine gebruikt voor de produktie van harde en zachte kapsules, die gebruikt worden voor medicijnen en kosmetische produkten, zoals badparels en bij fotografische films en fotopapier.

Ook het dragen van zijde, leren schoenen en een leren-, suède- of bont-jas past niet in de levensstijl van een vegetariër, evenmin als een leren bankstel. 

 

Omdat men in de volksmond het woord vegetariër nogal gemakkelijk gebruikt, schept deze term soms verwarring. Hieronder enige uitleg:

Er zijn een aantal motieven waarom mensen op de één of andere manier vegetarisch of veganistisch gaan eten:

Door de hele geschiedenis van de mensheid zijn er “beroemde” vegetariërs geweest, ook in de Westerse wereld. Zarathoestra zou vegetariër zijn geweest, evenals een aantal bekende Griekse filosofen en schrijvers: Homerus, Pythagoras, Empedocles, Socrates, Plato, Aristoteles, Hippocrates, Seneca, Ovidius, Keizer Augustus, Plotinus, Porphyrius, Iamblichus en Clemens van Alexandrië. Ook de Manicheeërs waren strikte vegetariërs.

 

In de Middeleeuwen zien we de vegetarische levenswijze met name terug bij de Katharen. Aan hen verwante religieuze stromingen als de Bogomielen, Paulicianen en Massalianen leefden vanuit hun religieuze overtuiging eveneens vegetarisch. Ook St Franciscus van Assisië, St. Clara, St. Antonius, Augustinus, de heilige Benedictus en Thomas van Aquino zijn bekende Middeleeuwse vegetariërs.

 

In de Renaissance komen we als vegetariër Leonardo da Vinci, Erasmus, Thomas Moore, Michelangelo, Albrecht Dürer en Michel de Montaigne tegen.

 

De Verlichting en achttiende en negentiende eeuw geven vele bekende “vegetarische” namen. Ik noem hier Charles Darwin, Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, Isaac Newton, Alexander Pope, Emanuel Swedenborg, David Hume, Immanuel Kant, Johann Goethe, Richard Wagner, William Blake, Samuel Taylor Cooleridge, Abraham Lincoln, Arthur Schopenhauer, Victor Hugo, Helena Blavatsky, Karl Marx, Friedrich Engels, Fjodor Dostojevski, Annie Besant, Thomas Edison, Rudolf Steiner, Henriëtte Roland Holst, Frederik van Eeden, August Rodin en Vincent van Gogh.

 

Bekende vegetariërs uit de twintigste en éénentwintigste eeuw zijn: Albert Einstein, Albert Schweitzer, Leo Tolstoi, Godfried Bomans, Jan Ligthart, Kees Boeke, Roald Dahl, Rupert Shelldrake, Yehudi Menuhin, Bob Dylan, John Lennon, Yoko Ono, Paul McCartney, Ringo Starr, Michael Jackson, Brad Pitt, Antonie Kamerling, Robert Long, Wouter Bos, Lousewies van der Laan, en nog vele, vele anderen.

    

Mahatma Gandhi was een groot Indiaas ethisch-geestelijk en politiek leider, bekend om zijn principe van geweldloos verzet

 Mohandas Karmachand Gandhi   1869-1948


Vegetarische Schijf

van vier

     

 

Wereldwijd eten nu miljoenen mensen vegetarisch. Vanuit voedingskundig oogpunt zijn volstrekt geen bezwaren aan te voeren tegen de vegetarische leefwijze. In een gevarieerde vegetarische (biologische) voeding zijn alle elementen voor een gezonde voeding aanwezig:

  • koolhydraten en voedingsvezels komen ruim voldoende voor in volkoren graanprodukten (brood, pasta’s) en aardappelen
  • eiwitten vinden we voldoende in zuivel, eieren, noten, peulvruchten, met name in sojaprodukten (tempé, tofu, groentenburger en andere vleesvervangers)
  • de juiste verhouding van gezonde vetten. Gezonde vetten vinden we met name in plantaardige oliën. Van belang is op de juiste verhouding tussen Omega-3 (wat vooral voorkomt in lijnzaadolie, zeewier, koolzaadolie, walnoten en donkergroene groenten als postelein, broccoli en wilde spinazie) en Omega-6 vetzuren (de meeste andere plantaardige oliën) te letten
  • mineralen en vitaminen zitten nog steeds genoeg in groenten en fruit
  • voldoende vocht: minstens anderhalf tot twee liter per persoon per dag.

Wist u dat